thuisblijftips van een expert

Ha leukerd! Komen de muren een beetje op je af? Heb je al het idee dat je HET HELE JAAR AL BINNEN ZIT? Verlang je terug naar een lente waarbij we nu massaal de terrasje afstruinen, ijsjes eten en op eens bedenken dat 22 graden warm genoeg is voor een zomerjurkje? (en aan het einde van de zomer daar echt anders over nadenken?) Ik snap je. Echt. En ik wil je ook wat meegeven.

Want deze weken dat je nu voor het eerst zo binnen moet zitten, kunnen nieuw voor je zijn. En je flink op wat feiten drukken die je niet leuk vindt. Snap ik. Want je kent het niet. Je kent de vrijheid, de mogelijkheid om ergens heen te gaan wanneer je dit wilt of nodig vindt.

Zelf ken ik ook de andere kant. Afgelopen half jaar was mijn huis mijn aller beste vriend. Had ik de ideale plek gevonden op de bank om te kunnen zitten, hangen, slapen, en toch Netflix te kunnen kijken. Een spel dat ik al bijna weer wat verleerd was en net op tijd weer geleerd kreeg voordat ik alles vergeten was. En ik dacht, ik deel wat tips met je. Thuisblijf-tips van een expert. Komt ie!

1. balen mag.

Sterker nog, ik moedig het aan! Baal flink. Stink een uur in de wind en wees niet te genieten. Want dan ben je dat maar kwijt. En na een tijdje heb je daar ook weer uit te stappen. Want overdrijven is ook een kunst: als je al 3 weken aan t stinken bent, dan ontwikkel je deze kwaliteit ietsjes te goed.

Waarom? Omdat het je op lange termijn geen stap verder helpt. Het is gezond om onmacht en frustratie eruit te gooien, al is er in blijven hangen echt een ander uiterste.

Begin na een (te lange) baalperiode met kleine dingen doen die je blij maken, of in ieder geval blijer. 1% blijer is al een goede stap in de juiste richting. En morgen, of overmorgen doe je er weer 1 % erbij.

Toch nog meer behoefte aan balen? Plan een moment in je agenda om flink te balen. Gooi die frustratie eruit met dansen op muziek in je woonkamer, mee te schreeuwen met een nummer of door het oud papier in duizend stukjes te scheuren. Dan heeft de papierversnipperaar ook eens wat minder werk te doen πŸ˜‰

2. genieten mag.

Ik hoor verschillende mensen zeggen dat ze stiekem ook heel erg genieten van veel samen zijn met het gezin, het minder moeten of de uurtjes die ze extra meepakken in de zon. En terecht.

Ook in tijden dat er weinig (figuurlijke) zonnestralen zijn, kunnen er intens mooie momenten zijn.

Durf ze te pakken en geniet ervan. Bewaar ze in gedachten met een dikke strik er omheen. Schrijf ze op, zodat je ook deze herinneren later nog weet.

3. geef jezelf structuur.

Met enige regelmaat plan ik deze dagen toch om 9:00 uur de (online) sportles, ook al ben ik die dag vrij. Want hoe fijn uitslapen ook kan zijn, de heeeele ochtend in bed liggen, zeker hele dagen achter elkaar kunnen je ook in een flinke mineur brengen.

Zoek een stok achter de deur die voor je werkt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Iedere ochtend een vriend appen met een foto dat je klaar bent voor de werkdag
  • Bel kort met een vriendin tijdens lunchtijd
  • Of beloof je oma dat er iedere week een kaartje in de brievenbus ligt voor haar, wanneer je meer naar buiten wilt gaan.

Kies iets dat voor je werkt. En het kan zijn dat je even hebt te zoeken naar wat het beste bij je past, en blijf zoeken en uitproberen totdat je gevonden hebt wat je de juiste structuur geeft en de perfecte stok achter de deur is.

Wat mij het beste helpt, zijn lijstjes. Ik kan prima vrienden appen dat ik ergens mee bezig ben, al is mijn grootste aan-knop ‘overzicht’. In mijn bulletjournal maak ik iedere avond een overzicht voor de volgende dag: welke 3 grote ‘projecten’ staan er voor morgen op de planning en welke to-do’s horen hierbij? En werken staat ook in de lijstje. Net als vuilnis naar de plastic-container brengen, of sportles volgen.

4. netflix is niet je beste vriend.

Hoe verleidelijk het ook kan zijn dat je je vrije tijd vult met Netflix, Disney+ of iets anders waarvan je hersenen lichtelijk van afsterven, op de lange termijn maakt je dit niet gelukkiger. Echt. Ik heb uitgeprobeerd voor je πŸ˜‰

Vervang het eens door een half uurtje een filmpje op Ted.com te kijken, een class te volgen bij Mindvalley.com of een creatieve skill te leren door een van de gratis lessen te volgen op Skillshare.com. Je hoeft echt geen 7 nieuwe talen te spreken tegen de tijd dat je kids weer naar school mogen en je hoeft ook niet 3 nieuwe beroepen te kunnen doen wanneer we weer met z’n allen in een vergaderzaal kunnen/mogen zitten. Al hoeft het ook niet zo te zijn dat je alle nieuwe series van Netflix van voor naar achteren kent. Daartussen zit namelijk een enorme wereld, en die is best leuk πŸ˜‰

5. wees lief voor jezelf (en je huisgenoten).

Bedenk dat wat er nu allemaal gebeurt in de wereld best heftig is, ook wanneer het (gelukkig) een ver-van-je-bed-show is. Ook wanneer mogelijk de scholen volgende week weer wat open gaan, of wanneer we elkaar eindelijk weer kunnen knuffelen en we duizend feestjes gevierd hebben die we nu missen. Deze tijd gaat een impact hebben die we nog niet kunnen overzien.

En dit bedoel ik niet om je bang te maken. Wat ik je gun is tijd, lucht en ruimte. Ook nu. Want wanneer je fysiek en mentaal lekker in je vel zit, dan heb je meer veerkracht om ook ruimte te hebben voor wat er nog komt.

En die tijd, lucht en ruimte krijg je door lief te zijn voor jezelf. Door jezelf omhoog te denken, in plaats van jezelf onderuit te halen door onaardige dingen te zeggen. Door tegen je lief te zeggen dat je om je lief geeft. Door je kinderen een fijne knuffel te geven, ook al komen ze toch weer binnen wandelen tijdens een overleg. Ook zij doen hun best. Net als jij. En meer dan je best, kan je niet doen. Onthoud dat.

Take care jij leukerd. Je kunt dit. Dat weet ik zeker. ❣️

Zeg Lotte, wat maakt jouw de expert?
Goeie vraag. Om te beginnen, zie ik mijzelf als een expert, niet als de expert. Groot verschil πŸ˜‰Β 
Ik heb, vrijwillig en onvrijwillig, verschillende langere periodes thuis gezeten omdat mijn lijf het niet trok om bijvoorbeeld te studeren of te werken. Doordat ik bijvoorbeeld een opvlamming had van mijn darmziekte. Zwaar vervelend, en ook ‘het is wat het is’. Mijn studentenkamer toentertijd en nu mijn eigen appartement, zijn altijd al mijn grote vriend geweest. En misschien is het als introvert-persoon het sowieso wat gemakkelijker om veel thuis te zijn. Hoe dan ook, ik weet hoe het is om een langere tijd ‘vast te zitten’ aan je eigen huis of ruimte, en niet de deur uit te gaan om mensen te zien. Wat voor jou nu misschien nieuw en ongemakkelijk is, heb ik al wat jaren oefening in gehad πŸ˜‰

Kijk je zelf echt geen Netflix?
Ha! Echt wel! Met Pasen heb ik met verbazing een docu-serie gekeken over Trump, een andere over mensen die denken dat we wereld plat is (en dit serieus geloven), keek ik het eerste seizoen uit van Black Mirror (en droomde meteen weer idiote verhalen), bekeek ik eerste afleveringen van the Big show & keek ik Unortodox uit. En dit waren 3 dagen. Dus ja. Ik kijk zeker wel Netflix. Of Dinsey+. In dat zelfde weekend las ik flink wat hoofdstukken uit Sprint (design thinking iets, en dan net wat anders), en nam ik de tijd om weer wat kookboeken in te duiken voor nieuwe recepten. Het toverwoord is balans. In ieder geval, in mijn wereld.

Allemaal leuk en aardig, maaruh, met kids thuis is het toch anders.
En dat geloof ik meteen. Ik heb geen kinderen, al zie ik hoe pittig dit allemaal kan zijn bij lieve mensen om mij heen die wel kinderen hebben. Wees lief voor jezelf, en voor je kids, en voor je partner. Kijk wat voor kleine dingen jullie samen kunnen doen om het wat gemakkelijker te maken. En je kids kunnen hierin meedenken, ook al zijn ze nog klein. Wie weet komen ze juist met oplossingen waar jij niet aan gedacht hebt.

Hoe control- freakerig kan je zijn met je eigen structuur?
Haha, oei, pijnlijke vraag. Ik kan daar soms heel star in zijn (en dan weet ik eigenlijk dat ik moe ben, en wat meer te slapen heb, of te veel te doen heb en het overzicht mis πŸ˜‰ ) En ik weet ook dat ik mijn planning of structuur na een paar dagen weer helemaal om kan gooien. Trail and error, laten we het daar op houden πŸ˜‰ En weet dat wat voor mij werkt, niets voor jou kan zijn. Ik weet bijvoorbeeld dat slaap een belangrijke rol speelt in hoe ik mij de volgende dag kan voelen. Dus ik doe mijn best rond de 8 a 9 uur slaap te pakken. Daar kan ik wel wat control-freakerig op zijn, ja.Β 
Ook weet ik dat ik ’s ochtends het productiefs ben voor mijn werk, en ik heb de luxe om halve dagen te kunnen werken, dus doe ik dat.
Voor mij werkt het ook super om een tijdsindicatie te zetten voor een opdracht. En daarnaast werk ik graag in tijdsblokken van bijvoorbeeld 30 a 50 minuten geconcentreerd en heb ik daarna 5 a 10 een dans/yoga/thee-pauze, en dit werkt super goed voor mij.
Ook zet ik een begin- en eindtijd voor mijn werk neer: ik begin bijvoorbeeld om 8:00 tot 13:00 uur. En mocht er echt een deadline zijn, dan kan ik toch nog wat van de middag pakken. En mocht er een overleg zijn dat ook alleen in de middag kan, dan is dat prima. Al heb ik daarna wel weer mijn laptop dicht te klappen πŸ˜‰Β