uitstelgedrag, shit-streepjes en mindset

Ik dook in de wonder wereld van uitstelgedrag, mindset en shitstreepjes. En ik neem je graag hierin mee. 

Tibor Olgers heeft het over het aanpakken van je uitstelgedrag, met daarbij de focus op korte- en lange termijn. 

uitstellen

Uitstelgedrag kan je op korte termijn tackelen door deze 4 tips toe te passen:

  • 1️⃣ maak heldere prioriteiten en werk met een behapbaar aantal, zoals 3. Meer kan je vaak toch niet overzien en zorgt alleen maar voor verwarring en onzinnige stress. En start je dag met je belangrijkste prioriteit! Eet die kikker! 🐸
  • 2️⃣ wees zo specifiek en concreet mogelijk in de acties die je te doen hebt. Zo maak je het voor jezelf veel gemakkelijker om te beginnen. 🏃🏼‍♀️
  • 3️⃣ geef jezelf een start- en een eindtijd. Uit onderzoek blijkt dat je zo jezelf makkelijker houdt aan je werktijden, je maakt als t ware een deadline voor jezelf. 🕐
  • 4️⃣ focus op het gehele proces i.p.v. het einddoel dat je in gedachten hebt. Op het proces heb je namelijk zoveel meer controle en invloed. En daarnaast zit daar je groei! Niet in het doel dat je wilt behalen. ♾

Echter, wil je op de lange termijn je uitstelgedrag een schop onder zijn reet verkopen? Focus dan ook op het behalen van shit-streepjes en je mindset.

Shit-streepjes zijn alle crappie, belabberde en bagger producten die je maakt. Voordat je écht toffe, gouden producten gaat leveren, heb je jezelf te ontwikkelen. En dat doe je alleen maar door te produceren, dingen te maken. Je hoeft het niet altijd te delen met de rest van de wereld, al heb je het WEL te maken.  En naarmate jij meer gaat maken, gaat je kwaliteit ook omhoog. Als ik nu kijk naar de tekeningen die ik een jaar geleden maakte, zie ik schattige tekeningen. Ik vind ze nog steeds erg tof, al vind ik wat ik nu maak nog sterker. Ik kijk er al naar uit naar de tekeningen die ik de komende jaren ga maken 😁

Wanneer je merkt dat je een nieuw shit-streepje aan het verdienen bent, glimlach je dan wel even naar jezelf? Denk maar aan lieve puppy’s, kittens, baby’tjes of wat je ook maar lief laat kijken. Wanneer je aan het glimlachen bent, kan je veel lastiger onaardige dingen denken. En die onaardige dingen zijn ook helemaal niet nodig, je bent weer een stapje vooruit gegaan! Hoera voor jou! Vier het met taart!

mindset

En dan je mindset. Want die kan een leuk spelletje met je spelen waarmee je jezelf goed kan tegenhouden. Heb je iets gemaakt, en krijg je daarbij vooral een treurig gevoel? De kans is groot dat je mindset je dan in de weg zit. Je mindset zit vol met overtuigingen, gedachten, die je voor waar aanneemt. Zoals ‘ik mag geen fouten maken’. Daarmee ontneem je jezelf de speelruimte om nieuwe dingen te leren, want het moet immers in 1x allemaal goed. Daarvan ga je waarschijnlijk niet zo snel in de AAN-stand.

Of, wat denk je van deze ‘ik ben een uitsteller’. Geeft deze je ruimte om aan iets te beginnen? Het is voor mij vaak eerder een excuus om JUIST iets anders te doen. Ik ben immers toch een uitsteller? Datzelfde geldt ook voor ‘ik ben een perfectionist’. Daar kan je jezelf behoorlijk in de weg zitten.

Een andere mindset, eentje die je wel AAN zet, nodigt je uit om dingen te maken, uit te proberen, onderuit te gaan en daar weer van te leren. Zoals ‘met kleine stapjes ga ik ook vooruit’. Hierin zit een hoop verborgen, voor mij in ieder geval. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen maken voor fouten, om uit te proberen en dingen los te laten wanneer ze toch niet werken. Deze gedachten nodigt mij uit om meer te verkennen.

Een andere hardnekkige gedachte bij mij zit ‘m onder andere in perfectionistisch gedrag en het altijd kwaliteit moeten kunnen leveren. Over weinig speelruimte gesproken! Deze kan mij goed op slot zetten. Wanneer ik mij echter weer ga focussen op het proces, op het leren en ontwikkelen, dan weet ik de AAN-knop bijzonder snel te vinden. Dan word ik weer enthousiast.

Het loont dus om je gedachten eens onder de loep te nemen en te kijken waar jij je stopknop, of je verkeerslicht, op rood zet i.p.v. op groen. Het kan soms een moeilijke weg zijn, omdat je op weerstand stuit bij jezelf. Je oude mindset voelt namelijk bijzonder vertrouwd en daar wil je vaak onbewust aan vast houden. Je nieuwe mindset vaak herhalen, hard op voor jezelf, helpt je om het oude bandje over te spoelen met je nieuwe mindset.

Vind je het werken aan je mindset een interessant onderwerp? Neem dan eens een kijkje bij #MindsetReset van Mel Robbins: een maand lang neemt zij je gratis mee in het resetten van je mindset. Heel fijn vond ik ‘m!

Bekijk hier trouwens de YouTube die ik keek van Tibor.